zaterdag 24 september 2011

Cupcakes B-diploma

Hoi allemaal,
Toen mijn zoon voor A mocht afzwemmen had ik een zwembad-taart gemaakt. Om nu weer zoiets te doen vond ik niet leuk en bovendien was de vorige een taart en de volgende in ieder geval ook ivm verjaardag man. Dusssss, ik ging dit keer cupcakes maken. Aangezien ik erg zin heb in speculaas was de smaak ook al snel bedacht en wat is niet lekkerder bij speculaas dan amandel (chocolade misschien maar dat lust mijn zoon niet zo) Dus speculaas cupcakes met een amandel botercreme topping met een rode B erin van candy-melts.
Hieronder zie je stap voor stap hoe de creatie vorm is gegeven.















De gaatjes zijn gemaakt met een appelboor. Precies het uiteinde van de appelboor is een perfect maatje om een vullinggaatje te hebben in je cupcakes.

















De candy-melts heb ik in de magnetron gesmolten. Elke 20 sec even goed roeren om aanbakken te voorkomen. Daarna de gesmolten smurrie in een puntzakje geschept en daar een klein puntje vanaf geknipt. Hoe groter hoe dikker de letter. Dus geheel naar eigen inzicht maar ik vind die candy-melts erg zoet dus mijn letters heb ik niet zo dik gemaakt. De letters gemaakt op bakpapier en dit hard laten worden en voila...dan heb je een bord vol letters B.
















Voor onze grote kampioen natuurlijk een speciale cupcake!! Versiert met marsepein waar hij zo dol op is.















Een echte aarader al zeg ik het zelf!!!

Recept Speculaascupcakes:
230gr Cakebloem
1 tl bakpoeder; 1tl vanille extract
125gr boter; 250gr kristalsuiker
1dl melk; snufje zout
koek en speculaaskruiden aar smaak toevoegen.
Oven 175gr voor 20 miuten.

Recept amandelbotercreme:
200gr boter zacht en romig maken in mixer
Voeg lepel voor lepel 175 gr gezeefde suikerbakkerspoeder toe.
Halverwege 1tl amandel extract en 10ml melk toevoegen.
Als alles gemixt is de mixer nog 2 minuten op de hoogste stand de botercreme romig mixen.

En wil je nog verder gaan met je creativiteit kan je ook nog cupcakewrappers maken. Bv van dessinpapier met waterprint.......
Of kan je als echt cadeautje een cupcake-doosje maken......

2 opmerkingen:

  1. nou petra dat heb je weer lekker gemaakt
    bedankt voor het recept
    maar wat ga jij voor jou doen ver weg je bakspullen halen
    bij mijn buurvrouw
    nu heeft marlous van doe a ding
    aankomend weekend een beurs in het atlas hotel hier in spijkenisse
    en de taartenvrouwtje van het plateau staat er ook
    dus als je zin hebt vrijdag en zaterdag
    als je wat wil weten mail je me maar

    groetjes gré

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, ze zien er leuk uit zeg! En jouw bakkunsten kennende zijn ze ook heerlijk...

    BeantwoordenVerwijderen